2010-09-22

Pembaziran wang rakyat boleh dielakkan kalau ?

/ On : 12:05 PM/ Terimakasih telah menyempatkan waktu untuk berkunjung di BLOG saya yang sederhana ini. Semoga memberikan manfaat meski tidak sebesar yang Anda harapakan. untuk itu, berikanlah kritik, saran dan masukan dengan memberikan komentar. Jika Anda ingin berdiskusi atau memiliki pertanyaan seputar artikel ini, silahkan hubungan saya lebih lanjut via e-mail di cekotet@yahoo.com.
Jangan guna lori yang memerlukan ramai pekerja
  

Jangan guna lori yang tidak sesuai
   


Jangan guna lori yang berbau busuk




Jangan guna lori yang berlebihan  pekerja

Ketirisan pembaziran wang rakyat dapat dielakkan jika pemegang perlaksanaan amanah Negara belajar daripada Negara-Negara maju bagaimana mereka melaksanakan sesuatu perkhidmatan kepada rakyat tanpa ada pembaziran dana wang rakyat dengan cara yang betul .

Berbeza dengan Negara-Negara maju yang lain mereka cukup jaga di pihak berkuasa tempatannya, memberikan secukupnya dana kepada pihak berkuasa tempatannya supaya perkhidmatan kepada rakyatnya dapat dilaksanakan dengan penuh bijak dan memenuhi kehendak rakyatnya . Laporan kajian penambahbaikkan pengurusan pihak berkuasa tempatan memang telah dirangka pun tapi hasilnya masih kurang memuaskan kenapa ?

Sebagai rakyat biasa setiap apa bayaran yang dibayar ( cukai ) kepada Pihak Berkuasa Tempatan haruslah memberi pulangan yang setimpal daripada setiap peluh yang mereka keluarkan setiap hari . Peruntukan dana rakyat setiap tahun ada disediakan oleh pihak bertanggungjawap, semestinya ia harus mencukupi dan seadanya. Ini penting kebajikan rakyat harus dijaga dengan sebaiknya agar kesinambungan kehidupan yang dituntut agama dapat dipelihara dari segi perspektif setiap pelbagai kaum Negara kita .

                                                    

                   Sebuah lori pemungut sampah seperti ini seharusnya berada di Negara kita .

Bersih, mudah, tidak berbau dan yang lebih penting jimat kos tenaga pekerja. Walau pun agak mahal dari segi pembelian lori tapi untuk jangka panjang ianya lebih jimat kos dari segi penggunaan tenaga kerja yang berlebihan. Yang hanya memerlukan seorang sahaja pekerja ( pemandu lori ).

Kebaikannya :


  1. Tidak membazir dari segai tenaga pekerja .
  2. Dapat memberi pekerjaan yang lebih kepada rakyat tempatan .
  3. Tidak berbau jika berada di jalan raya ( pencemaran udara berkurangan )
  4. Melambangkan pihak berkuasa yang perihatin kepada rakyatnya .
  5. Perlaksanaan tanggungjawap dapat dilaksanakan dengan sepantasnya .
  6. Kebersihan dapat dijaga dengan baiknya ( dituntut dalam setiap agama )
  7. Dapat mengurangkan lambakan tenaga kerja asing dalam Negara .  



Akibat dari membazir semua terlibat .

0 comments:

Post a Comment

Share |

Popular Posts

WANT TO KNOW HOW CHAD TAKES HIS DIGITAL CARTOON CREATIONS AND GIVE THEM THAT 3D LOOK?

WANT TO KNOW HOW CHAD TAKES HIS DIGITAL CARTOON CREATIONS AND GIVE THEM THAT 3D LOOK?
Here Chad has created some training videos for you to download right to your computer so you can follow along to see how he goes about creating his cartoons! Take a look at the the preview videos above to get more information on what the training course is all about.

All Cekotet Freands

Google Website Translator Gadget